1- ملک اینجانب در طرح راهسازی قرار گرفته است ، جهت احقاق حقوق قانونی ام در وحله اول به کدام اداره مراجعه نمایم؟

در ابتدا به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه مراجعه نمایید ، بعنوان مثال اگر ملک شما در منطقه دماوند واقع گشته به اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند مراجعه نمایید.

2- عملکرد اداره شهرستان مربوطه در برابر مراجعین چیست؟

اداره مربوطه موضوع درخواست شما را بررسی میکند ، چنانچه ارزیابی ملک شما بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران باشد ، طی نامه ای از مهندسین مشاور درخواست صدور پلان و نقشه ارزیابی ملک مورد نظر را مینماید.

3- منظور از پلان ارزیابی چیست؟

پلان ارزیابی شامل 4 بخش میباشد:

GPS :  موقعیت دقیق ملک شما را بر اساس موقعیت ماهواره ای نشان می دهد.

کیلومتراژ : نقطه اول و آخر ملک شما را بر اساس نقشه راهسازی نشان می دهد.

مساحت : مساحت دقیق از ملک شما که مورد نیاز راهسازی می باشد را تعیین می نماید.

اعیانی : در صورت وجود هر گونه اعیانی مثل درخت ، کشت ، چاه ، ساختمان و.... چگونگی و تعداد آن را مشخص می نماید.

4- پس از تحویل گرفتن پلان ارزیابی به کدام واحد مراجعه کنم؟

پس از دریافت پلان با تمام مشخصات فوق به همراه نامه ای از اداره راه شهرستان ، به واحد ارزیابی اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کرده و این واحد با توجه به نوع مالکیت شما فرم تهیه مدارک جهت تشکیل پرونده را ارائه خواهد داد.

5- فرم تکمیل مدارک شامل چه مدارکی می باشد؟

بسته به نوع مالکیت و مشخصه های دیگر بسیار متفاوت میباشد ولیکن در کلیت شامل 13 مورد زیر می باشد.

نامه درخواست ارزشیابی زمین

دو برگ: گواهی تخریب نمایانی

شناسنامه مالک و دو برگ رونوشت

دو برگ: گواهی شورا

نقشه 1:2000 سازمان نقشه برداری جغرافیایی

سند زمین و چهار سری رونوشت برابر اصل

نقشه تفکیکی سازمان ثبت اسناد و املاک و دو برگ رونوشت برابر اصل

گواهینامه کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی در برابری سند زمین با زمین

شناسنامه بازماندگان و دو برگه رونوشت

گواهی حصر وراثت شورای حل اختلاف و دو برگ رونوشت برابر اصل

وکالت نامه و سه برگ رونوشت برابر اصل

شناسنامه وکیل و موکل و دو برگ رونوشت برابر اصل برگ اول و برگ وفات

13- شماره حساب:                            بانک:            شعبه:            کد شعبه:

6- قیمت گذاری توسط چه فردی و چگونه صورت می پذیرد؟

توسط یک کارشناس از کانون کارشناسان رسمی دادگستری صورت می گیرد که توسط ابلاغیه ای از اداره راه به همراه کارشناس ارزیابی و شخص مالک در محل ملک حاضر می شوند و پس از مدتی کارشناس طی نامه ای قیمت ها را به کارشناس ارزیابی اعلام می دارد.

آیا مالک میتواند از طرف خودش کارشناس در امور اراضی دعوت کند؟

بله ، از همان ابتدا شما می توانید طی نامه ای کارشناس مورد نظر خودتان را با ذکر نام و شماره تماس و آدرس به این اداره معرفی نمایید تا هر دو کارشناس با انتخاب کارشناس سوم ( مرضی الطرفین ) نسبت به قیمت گذاری عرصه و اعیان شما اقدام نمایند که به این عمل هیئت کارشناسی سه نفره می گویند.

اگر مالک ، کارشناس از طرف خود دعوت نکرده باشد و نظر کارشناس شما را هم قبول نداشته باشد باید چگونه عمل کند؟

مالک بعد از ارسال نامه قیمت گذاری کارشناس، باز هم میتواند کارشناس مورد نظرش را معرفی کند و کارشناسی هیئت سه نفره صورت پذیرد.

پرداخت هزینه های کارشناسی بعهده چه کسی می باشد؟

اگر کارشناس از طرف اداره دعوت شده باشد هزینه کارشناسی بر عهده اداره می باشد، ولیکن اگر توسط مالک دعوت شده باشد بعهده مالک می باشد و نیمی از هزینه کارشناس سوم ( مرضی الطرفین ) بر عهده اداره و نیم دیگر بعده مالک می باشد.

اگر زمین اوقافی باشد ولیکن کشت زمین متعلق به ما باشد آیا پول زمین و کشت هر دو پرداخت خواهد شد؟

خیر ، اگر زمین اوقافی باشد تنها پول کشت به شما پرداخت خواهد شد.

اگر زمین در حریم قانونی راه قرار گرفته باشد و ما در آن کشت انجام داده باشیم حقی از بابت زمین به ما تعلق خواهد گرفت؟

خیر ، از بابت پول زمین هزینه ای به شما قابل پرداخت نمی باشد ، چرا که زمین متعلق به خود اداره راه می باشد. 

 

 

 

 

دولت ملت همدلی و همزبانی

کاربر گرامی ، در صورتی که از مرورگر Internet Explorer برای مشاهده سایت  استفاده می نمایید، به منظور مشاهده صحیح سایت و بهره گیری از امکانات آن،  لطفا مرورگر خود را به آخرین نسخه Internet Explorer بروز رسانی نمایید.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران می باشد.